تغذیه در بیماری ها

سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

سندروم پیش از قاعدگی شامل گروهی از اختلالات جسمی و روحی است که در مدت 7 الی 10 روز قبل از قاعدگی اتفاق می افتد. علت این تغییر حالات را معمولا به تغییرات هورمونی نسبت می دهند. این علائم معمولا مدت کوتاهی پس از شروع قاعدگی از بین می روند. شیوع این اختلال در ایران در میان زنان در سنین باروری حدود 70% تخمین زده شده است و بیشترین نرخ شیوع در بین دختران دبیرستانی دیده می شود [1].
علائم:
شامل افزایش وزن بدن به دلیل احتباس مایعات در بدن، دردناک شدن سینه ها، سردرد، کمردرد و مشکلات پوستی می باشد. علائم روحی روانی که فرد احتمالا در این دوره تجربه می کند به استرس، زودرنجی، افسردگی، رخوت، تمایل غیر عادی به خوردن برخی غذاها و کاهش قدرت تمرکز می توان اشاره کرد.
درمان های رایج:
از جمله داروهای تجویزی برای کنترل علائم این دوره می توان به داروهای دیورتیک (ادرار آور) برای دفع مایعات جمع شده در بدن، داروهای ضد افسردگی برای رفع مشکلات روحی، هورمون هایی مانند پروژسترون برای بهبود بخشیدن علائم و بروموکریپتین برای کاهش درد سینه ها اشاره کرد.

غذاهای مفید در این دوره:
1. تخم آفتابگردان، تخم کدو، دانه های کتان، کنجد منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 6 هستند و مصرف آن ها در این دوره در بهبود علائم موثر است.
2. منابع پروتئینی مانند گوشت مرغ، ماهی، شیر، تخم مرغ، برج، غلات، دانه های سویا، سیب زمینی، حبوبات، گردو، سایر مغزها و همچنین سبزی های برگ سبز به دلیل داشتن ویتامین B6 علائم افسردگی را در این دوره تسکین می دهد.
3. نان گندم، ماکارونی، مغزها، برنج، حبوبات و میوه ها دارای قندهایی هستند که به آرامی شکسته شده و وارد جریان خون می شوند. بنابراین از طریق آزادسازی منظم قند، میل شدید به خوردن شیرینی ها را کاهش می دهند.
4. منابع غنی از پتاسیم مانند انجیر، آلو، موز، تمشک، سیب زمینی، کلم، قارچ، پیاز، هویج، نخود فرنگی و گوجه موجب کاهش نفخ و تورم ناشی از تجمع مایعات می شوند.
5. بوقلمون، گوشت شکار و پنیر محلی تریپتوفان را در اختیار بدن قرار می دهد. تریپتوفان اسیدآمینه ای است که در بدن به سروتونین تبدیل می شود و این هورمون در ایجاد حالت نشاط و رفع مشکلات روحی موثر است.
6. آووکادو، خرما، موز، آلو قرمز، بادمجان، انبه، آناناس و گوجه منابع غنی از سروتونین هستند و موجب بهبود حالات روحی می شوند.
7. غذاهای غنی از کربوهیدرات موجب افزایش ترشح هورمون سروتونین شده و مصرف آن ها در میان وعده ها موجب کاهش علائم می شود.
8. سبزی های برگ زرد، نان، غلات صبحانه، ماکارونی و سیب زمینی غنی از منیزیم هستند که برای عملکرد مناسب هورمون ها و فعالیت طبیعی ماهیچه ها ضروری می باشد. کمبود منیزیم در رژیم غذایی باعث ایجاد گرفتگی و دردهای ماهیچه ای می شود.
پرهیزهای غذایی در این دوره:
1. محصولات گوشتی فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، فرآورده های لبنی پر چرب و غذاهای ادویه دار بهتر است تا حد امکان محدود شوند.
2. مصرف زیاد کافئین به واسطه ی تحریک سیستم عصبی موجب بروز علائمی چون پرخاشگری و زودرنجی می شود. بنابراین بهتر است در این دوران منابع حاوی کافئین نظیر قهوه، چای و نوشابه محدود شود.
3. غذاهای نیمه آماده و بسته بندی شده حاوی نمک زیادی هستند و موجب تجمع آب در بدن می شوند بنابراین بهتر است مصرف آن ها را در این دوره محدود کرد.
سایر اقدامات
کپسول های روغن پامچال در صورت استفاده موجب بهبود علائم این سندروم نظیر درد سینه ها، تورم شکم، پرخاشگری و زودرنجی می شود. مصرف ماهانه ی 6 کپسول 500 میلی گرمی روغن پامچال توصیه می شود. روغن پامچال حاوی 60-80% لینولئیک اسید و 8-14% گاما لینولئیک اسید می باشد. روغن پامچال به واسطه ی داشتن این دو اسید چرب ضروری، موجب تسهیل سنتز پروستاگلاندین E1 دارای خواص ضد التهابی و تنظیم ایمنی می شود و میتواند از این طریق علائم این سندروم را کاهش دهد [2].
مصرف روزانه ی مکمل ویتامین B6 در دوز 100 الی 200 میلی گرم بر طبق چرخه ای منظم موجب بهبود علائم خستگی، افسردگی و پرخاشگری پیش از قاعدگی می شود. این ویتامین به واسطه ی شرکت در تولید بیشتر سروتونین موجب بهبود علائم روحی در این دوره می شود.
منابع غذایی کروم از طریق ثابت نگه داشتن قند خون موجب کاهش میل غیر عادی به خوردن شیرینی جات و مواد قندی می شوند. طبق نتایج برخی از مطالعات مصرف مکمل کروم نیز می تواند موجب بهبود علائم این سندروم شود [3].
مکملیاری با دوز بالای ویتامین D به مدت 9 هفته (50000 IU) در مطالعه ای جدید موجب بهبود علائم PMS در دختران نوجوان شد [4].
طبق نتایج یک مطالعه ی مروری که به تازگی به چاپ رسیده است، کمبود سطوح سرمی کلسیم و ویتامین D در تشدید علائم PMS نقش دارد. بنابراین مکملیاری این دو در افراد دچار کمبود، می تواند به بهبود علائم کمک کند [5].

منابع:
1. Ranjbaran, M., et al., Prevalence of premenstrual syndrome in Iran: A systematic review and meta-analysis. Int J Reprod Biomed (Yazd), 2017. 15(11): p. 679-686.
2. Saki, M., et al., The effect of primrose oil on the premenstrual syndrome among the female students in Lorestan University of Medical Sciences: A triple blind study. JNMS, 2015. 2(1): p. 20-26.
3. Brownley, K.A., et al., Chromium supplementation for menstrual cycle-related mood symptoms. J Diet Suppl, 2013. 10(4): p. 345-56.
4. Bahrami, A., et al., High dose vitamin D supplementation can improve menstrual problems, dysmenorrhea, and premenstrual syndrome in adolescents. Gynecol Endocrinol, 2018. 34(8): p. 659-663.
5. Abdi, F., G. Ozgoli, and F.S. Rahnemaie, A systematic review of the role of vitamin D and calcium in premenstrual syndrome. Obstet Gynecol Sci, 2019. 62(2): p. 73-86.

برچسب ها